onsdag 27. juli 2011

Garmin Astro Holder - Mine meninger - Test

Etter å ha forkastet medfølgende klipsholder-løsning (vel, den brukes innimellom i kombinasjon med snor rundt halsen), forsøkt å lage tilassede løsninger, og endt opp med å ha den i snor rundt halsen, stappet inn under jakkeslaget, ble jeg oppmerksom på at en forhandler av friluftsutstyr hadde denne løsningen for en overkommelig pris.

Dette måtte prøves. Produktet ble bestilt, ivrig pakket ut og nøye undersøkt. Dette er ganske enkelt  dobbeltbrettet fjærstål hvor den ene "bretten" er kledd i cordura og skal være på utsiden av plagget, og den andre fungerer som en lang klips som skal være inni lommen. På "cordurasiden" er sydd inn feste til metallkonstruksjonen som favner om Astro,n. Dette er solid metall, og Astro,n "låses" ved hjelp av knotten som brukes i den originale festeklipsen. Festes på jakkens brystlomme. 

Astro,n vippes ut og du har dermed full oversikt over skjermbildet, samtidig som du har begge hendene fri til å holde i våpenet.
Passer også Garmin 60 CSX. Jeg har brukt en Astro 220 når jeg har testet ut produktet. Om den passer Astro 320 vites på nåværende tidspunkt ikke.
Når man skal bevege seg videre i terrenget vipper man håndenheten tilbake og sikrer den med stroppen.

Prisen varierer mellom 289,- 399,- 


Lommenes plassering har endel å si for hvordan enheten fungerer i praksis. På bildet over er den plassert i en jakke med vertikale brystlommer, noe jeg på forhånd trodde ville bli for lavt, og for vinglete plassering. Men dersom været er bra, lommen er tom for annet skrot, og det er nok dybde i lommen under det punktet glidelåsen slutter, så er dette helt ok. Plasseringen blir lav, og Våpenet kan da bæres "over" skjermen. 


Her er den plassert i en "horisontal" bryslomme, og dette er nok den beste løsningen i kombinasjon med dette produktet. Klaffen dekker over innfestingsstedet, og hindrer regn å komme inn i lommen. 


Grunnkonstruksjonen er tilsynelatende meget solid. Festeordningen som holder den inntil kroppen virker også tilfredsstillende solid. Metallet som favner om GPS,en har også den heldige tilleggsfunksjonen at den beskytter  enheten mot kvister, klemskader o.l. Dette er metall som med stor sannsynlighet vil stoppe en 22 LR. :)
Den er noe tung i forhold til størrelsen, men dette oppveies av en solid konstruksjon og god beskyttelse av dyrt utstyr. Den er ikke så tung at den oppleves hemmende.

Enkelte forhandlere reklamerer med at den er lydløs, og det er bare tull... Den kan imidlertid lett modifiseres så den blir helt lydløs. Dette gjøres ved å lage en polstring mellom GPS,en og metallet, f.eks vevtape, og en polstring for å minimere slakk mellom innfestingsknotten på GPS,en og metallhullet i holderen. 

Litt klabb og babb under skyting, i forhold til at man "toucher" borti enheten når man kaster hagla på plass, eller tar den ned, når enheten er i "utslått" stilling. Dette kan føre til hard belastning på antenna, men cordura,n beskytter skjermen godt nok når enheten "smeller" opp. Tilvenningssak. 

Slik omtrent ser det ut i bruk...

Nå har jeg tasset litt rundt med den, prøvd den på ulike skalljakker og fleecegensere, og prøvd den både med hagle og rifle, og dette produktet later til å være svaret på mine anstrengelser ift å lage en god festeløsning. Har stor tro på dette enkle produktet, og gleder meg til å hard-teste det til høsten.

5 kommentarer:

  1. Takk for fin vurdering..Jeg kommer nok til å anskaffe meg en slik. Brukte linken til "testen" din på jaktbloggen vår - storfugl.blogspot.com

    SvarSlett
  2. Takk, takk.
    Nå har jeg brukt denne holderen sammenhengende i over to uker, og så langt holder den mål mtp holdbarhet og brukervennlighet. Den har imidlertid en tilbøyelighet til å skli ut av lommen når jakken er av under f.eks pause/omkledning, eller når jeg bøyer meg for plukke opp noe. Dette pga at klipsen på baksiden er i glatt metall. Dette løste jeg ved å teipe klipsen med "hockey"-teip/grip-tape (litt klebrig tape kjøpt på biltema). Det var heller ikke noe stort problem i utgangspunktet, da den sitter meget godt under gange og klyving i terrenget. Det å kunne slippe astro,n der og da og ikke stå med henda vridd inni ei lomme, har vært døden for et par orrer i høst.

    SvarSlett
  3. Fortsatt i bruk. Ingen slitasje eller funksjonsfeil. Fortsatt meget godt fornøyd !!!

    SvarSlett
  4. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  5. Hei, jeg lurte på om noen har produktnummeret eller navnet på denne handy duppeditten, jeg har en astro 220 som jeg gjerne skulle ha funnet en slik vippeholder til. Jeg har testet med vippeholderen til astro 320 ol. men ingen andre passer :/ Send gjerne mail om du har information, takk!
    mail : larsivar10@gmail.com

    SvarSlett